Σαν σήμερα στις 13 Σεπτεμβρίου 1981 κάνει πρεμιέρα η 80ή σεζόν της Serie A (50ή με τη σημερινή της μορφή), η οποία έριξε αυλαία στις 16 Μαΐου, με τη Γιουβέντους να κατακτάει τον 20ό τίτλο της ως πρωταθλήτρια και τον δεύτερο συνεχόμενο.
Το εν λόγω καμπιονάτο είχε να παρουσιάσει την εξής καινοτομία: βαδίζοντας στην πρακτική πρωταθλημάτων του εξωτερικού η ιταλική λίγκα δίνει το πράσινο φως στις ομάδες για επίσημη και εμφανή χορηγία στις φανέλες τους. Ακολουθώντας τις επιταγές της εποχής και υπό τον κίνδυνο χρεοκοπίας διαφόρων συλλόγων, οι οποίοι από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας αντιμετώπιζαν μη βιώσιμες οικονομικές καταστάσεις, η Εθνική Επαγγελματική Λίγκα επιτρέπει πλέον συμφωνίες με μία μόνο διαφημιστική μάρκα ανά ομάδα τοποθετημένη στο στήθος και για μέγιστο χώρο 100 cm².
Της απόφασης επωφελούνται οι 16 σύλλογοι της Serie A, αλλά και η πλειοψηφία εκείνων της Serie B.
Ξεκίνησε μια σειρά από αξέχαστες συνεργασίες. Η φανέλα της Γιουβέντους της εποχής Πλατινί έγινε συνώνυμη με τον χορηγό της Ariston, ενώ η εναρκτήρια συμφωνία της Ρόμα με τη Barilla θα διαρκέσει για 13 χρόνια. Άλλα ζευγάρια δεν έμειναν τόσο πολύ στη μνήμη, όπως η συνεργασία της Μίλαν με την εταιρεία Pooh Jeans και εκείνη της Άσκολι με τη μάρκα μόδας Pop 84.
Η Φιορεντίνα από τη μεριά της υιοθέτησε μια αντισυμβατική προσέγγιση με τη μάρκα ρούχων J.D. Farrow’s, η οποία έγινε χορηγός και τεχνικός προμηθευτής της ομάδας. Το στήθος στη φανέλα έφερε ένα διευρυμένο έμβλημα των «βιόλα», ενώ το όνομα του χορηγού τοποθετήθηκε πιο διακριτικά παραπάνω. Ενώ οι παίκτες της Ουντινέζε έδειχναν περήφανα το «Z» των ιδιοκτητών τους της εταιρείας Zanussi πριν το ενσωματώσουν απευθείας στο σήμα του συλλόγου την επόμενη σεζόν.
Οι χορηγοί που έδειχναν τις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές της Ιταλίας
Η ταυτότητα των χορηγών στις εμφανίσεις των ομάδων της Serie A με την πάροδο του χρόνου μπόρεσε να χρησιμοποιηθεί ως βαρόμετρο για τις κοινωνικές και τις οικονομικές αλλαγές στην Ιταλία και το ιταλικό ποδόσφαιρο. Την πρώτη σεζόν, το 1981/82, πάνω από τους μισούς σπόνσορες προήλθαν από δύο μόνο τομείς: ρούχα και είδη σπιτιού. Η μεγάλη απήχηση του ποδοσφαίρου στους κατοίκους της χώρας παρείχε μια καλή σχέση με την αγορά-στόχο αυτών των προϊόντων. Η αξία τώρα των συμφωνιών χορηγίας ήταν επίσης πολύ μικρή και ήταν προσιτή σε εγχώριες μάρκες.
Αντίθετα στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όπου το ιταλικό ποδόσφαιρο είχε φτάσει στο ζενίθ του, ο κυρίαρχος τομέας χορηγιών είχε γίνει το φαγητό και το ποτό, ένα βασικό εξαγωγικό πεδίο της ιταλικής οικονομίας. Η δεκαετία του 1990 έγινε επίσης μάρτυρας της εμφάνισης χορηγών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών καθώς η ηλεκτρονική οικονομική επανάσταση άρχισε να διαμορφώνεται. Οι σπόνσορες είχαν τώρα μια πιο διεθνή γεύση, αντικατοπτρίζοντας την αυξανόμενη έλξη του ιταλικού ποδοσφαίρου στο εξωτερικό, με παγκόσμιες μάρκες όπως η Pirelli, η Nintendo και η Opel να παίρνουν θέση στο… τραπέζι.
Η οικονομική ανισότητα που μεγάλωσε μετά το 2000
Και φτάνουμε προς τα νεότερα χρόνια όπου έλαβε χώρα νέα εξέλιξη στις εμπορικές συμφωνίες στο ποδόσφαιρο. Τώρα μπορεί να παρατηρήσει κανείς ένα πολύ πιο διαφορετικό σύνολο χορηγών, που κυμαίνονται από φιλανθρωπικά ιδρύματα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μέχρι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και αεροπορικές εταιρείες. Με την αυτοκινητοβιομηχανία πάντως να είναι πανταχού παρούσα στο καμπιονάτο εδώ και δεκαετίες ως σταθερά δυνατή πηγή εσόδων για τους συλλόγους του πρώτου πρωταθλήματος της χώρας.
Η διαφορά τώρα στις αξίες χορηγίας μεταξύ των ομάδων της κορυφής και του κάτω μέρους της βαθμολογίας στη Serie A αυξήθηκε απότομα με την πάροδο του χρόνου, συμβάλλοντας σε μια ευρύτερη τάση ανισότητας στο ιταλικό ποδόσφαιρο. Το 1984/85, η χορηγική συμφωνία της Λέτσε με την εταιρεία παγωτού Alaska άξιζε περίπου το 27% της συμφωνίας της Γιουβέντους με την Ariston. Μέχρι το 2018/19, η συμφωνία κύριας χορηγίας με τη χαμηλότερη αξία – αυτή της Έμπολι – άξιζε λιγότερο από το 4% της συμφωνίας της Γιουβέντους. Αυτή η ανισότητα τονίστηκε από την αλλαγή της χιλιετίας εξαιτίας της αποτυχίας ορισμένων καθιερωμένων συλλόγων να προσελκύσουν ακόμη και έναν μόνο χορηγό.
Διαβάστε στο italians.gr
Ιταλικό ποδόσφαιρο: Οι 10 πιο άσχημες φανέλες στην ιστορία της Serie A
Ιταλικό ποδόσφαιρο: Οι έξι πιο δραματικές κατακτήσεις πρωταθλήματος
Ιταλικό ποδόσφαιρο: Οι τρεις ιστορικές αποφάσεις που άλλαξαν το Καμπιονάτο