Βρισκόμαστε στον 15ο αιώνα και ο Σάντρο Μποτιτσέλι είναι ένας από τους πιο διάσημους ζωγράφους στην πόλη της Φλωρεντίας.
Όλοι τον γνωρίζουν και οι οικογένειες των ευγενών ανταγωνίζονται για το ποια θα μπορέσει να λάβει στην κατοχή της ένα από τα έργα του.
Μια φαμίλια συγκεκριμένα, ενδιαφέρεται πάρα πολύ για το ταλέντο του Φλωρεντινού καλλιτέχνη: Οι Μέδικοι.
Η οικονομικά και πολιτικά ισχυρότερη οικογένεια της Φλωρεντίας έχει και την επιρροή αλλά και τον πλούτο για να κάνει κάνει πράξη ό,τι θελήσει.
Και ποιος είναι ο ιδανικός τρόπος για να επιδείξει σε όλους την ισχύ της και το κύρος της; Η ανάθεση δαπανηρών και υψηλής ποιότητας εργασιών, τις οποίες όλοι μπορούν να θαυμάσουν.
Ο Λορέντσο ντι Πιερφραντσέσκο ντε Μέντιτσι (Lorenzo di Pierfrancesco de’ Medici) αποτελεί μέλος αυτής της διάσημης οικογένειας, ο οποίος δεν άργησε ν’ αναγνωρίσει το ταλέντο του Σάντρο Μποτιτσέλι, σε σημείο που τον θεωρούσε έναν από τους πιο αγαπημένους του καλλιτέχνες. Ο ευγενής έθεσε τον ζωγράφο υπό την προστασία του και πιθανότατα ήταν εκείνος που του ανέθεσε την δημιουργία της «Γέννησης της Αφροδίτης».
La nascita di Venere, όπως είναι η ονομασία του πίνακα στα ιταλικά, φιλοτεχνήθηκε περίπου το 1485-1486, εκτίθεται σήμερα στο μουσείο Galleria degli Uffizi, στη Φλωρεντία, στην αίθουσα που είναι αφιερωμένη στο μεγάλο δημιουργό και αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας ζωγραφικής τέχνης.
Οι εκδοχές και η διχογνωμία των ιστορικών
Οι ειδικοί και οι ιστορικοί δεν έχουν καμία αμφιβολία για το ότι είναι η οικογένεια των Μεδίκων εκείνη που ζήτησε την πραγματοποίηση αυτού του έργου από τον Μποτιτσέλι. Και μάλιστα για πολλά χρόνια η πλέον διαδεδομένη θεωρία και εκείνη που είχε την μεγαλύτερη αποδοχή από τους μελετητές αναφορικά στη γέννηση και την ανάθεση του συγκεκριμένου πίνακα ήταν η προαναφερθείσα. Στα νεότερα χρόνια, όμως, υπάρχει ανάμεσα στους ιστορικούς μια διχογνωμία για τους λόγους που οδήγησαν στην «παραγγελία» του έργου. Κάποιοι ισχυρίζονται πως ο πίνακας ήταν ένα είδος «φόρος τιμής» για κάποιον ή για κάτι, ενώ άλλοι τοποθετούν την ανάθεσή του σε ένα πολιτικό κάδρο.
Σύμφωνα με την πιθανότερη εκδοχή ο Μποτιτσέλι ανέλαβε για λογαριασμό των Μεδίκων τη δημιουργία του πίνακα το 1477, χρονιά κατά την οποία η ισχυρή φαμίλια αγόρασε τη Villa di Castello, ένα κτίριο έξω από την Φλωρεντία, το οποίο μετά το τέλος των εργασιών αποκατάστασης θα ήταν μια εξαιρετική εξοχική κατοικία.
Και τί καλύτερο, λοιπόν, από ένα έργο του φημισμένου Σάντρο Μποτιτσέλι για να διακοσμήσει ένα τόσο σημαντικό σπίτι. Οι Μέδικοι είναι οι άρχοντες της Φλωρεντίας, ο Λαυρέντιος ο Μεγαλοπρεπής ήταν ηγέτης της πόλης, προστάτης των τεχνών, ποιητής και ουμανιστής, ένας από τους πιο σημαντικούς πολιτικούς της Ιταλικής Αναγέννησης και χωρίς ικανό και δυνατό αντίπαλο.
Στη βίλα τους δε, το 1550 ζούσε και ο Τζόρτζο Βασάρι, ο οποίος πέρα από εξαίρετος ζωγράφος μπορεί να θεωρηθεί ο πρώτος ιστορικός τέχνης. Είχε την ιδέα να γράψει ένα βιβλίο αφιερωμένο στους πιο διάσημους καλλιτέχνες, τους οποίους ανέφερε με χρονολογική σειρά και εκεί στις σελίδες του περιγράφεται για πρώτη φορά η «Γέννησης της Αφροδίτης», ο πίνακας του Μποτιτσέλι που αναπαριστά τον ομώνυμο κλασικό μύθο της αναδυόμενης Θεάς.
Το βιβλίο τιτλοφορείται Le Vite, εξακολουθεί να αποτελεί μέχρι και σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά εγχειρίδια στην ιστορία της τέχνης και είναι γεμάτο πληροφορίες και λεπτομερή στοιχεία για πολλούς ζωγράφους και τα έργα τους.
Διαβάστε στο italians.gr
Μπαντ Σπένσερ: Η ταραχώδης ζωή του θηρίου που πλάκωνε τους πάντες
Ναΐτες Ιππότες: Η μεγαλύτερη θεωρία συνωμοσίας όλων των εποχών
Αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος: 13 ατάκες για να γίνει κάποιος ηγέτης