Ηταν 2 Δεκεμβρίου 1981 όταν η Λέτσε και το ιταλικό ποδόσφαιρο γονάτισαν εξαιτίας μιας τραγωδίας που συνέβη επειδή πήγαν στραβά… όλα όσα έπρεπε να πάνε στραβά.
Η πιο διάσημη περίπτωση ποδοσφαιριστή που φοβόταν να ταξιδέψει με αεροπλάνο ήταν ο Ντένις Μπέργκαμπ. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχαν κι άλλοι, αρκετά χρόνια νωρίτερα. Και δύο εξ αυτών, σε αντίθεση με τον Ολλανδό, πλήρωσαν αυτό τον φόβο τους με τη ζωή τους. Μια τραγωδία η οποία αποτελεί την επιβεβαίωση του «το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον». Μια τραγωδία που το ιταλικό ποδόσφαιρο δεν έχει ξεχάσει. Οπως δεν την έχει ξεχάσει, φυσικά, ούτε η Λέτσε, η Curva Nord της οποίας, από το 2008 φέρει το όνομα «Curva Lorusso e Pezzella». Φέρει, δηλαδή, το όνομα των δύο ποδοσφαιριστών που βύθισαν στο πένθος το ιταλικό ποδόσφαιρο στις 2 Δεκεμβρίου 1981. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά…
Στις 2 Δεκεμβρίου 1981 η αποστολή της Λέτσε ετοιμαζόταν να αναχωρήσει για Βαρέζε. Θα πήγαινε, φυσικά, αεροπορικώς, αλλά τρεις παίκτες έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν θα πετάξουν. Ο λόγος; Ο φόβος τους. Φόβος που ήταν γνωστός στην ομάδα, με τον προπονητή και τη διοίκηση να τους επιτρέπει να ταξιδέψουν με άλλα μέσα. Και οι τρεις, άλλωστε, ήταν άψογοι επαγγελματίες και πάντα στην ώρα τους εκεί που έπρεπε. Εκείνη την ημέρα, λοιπόν, ο Καρμέλο Μιτσέλι, ο ένας από τους τρεις, φτάνει στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μπάρι. Εκεί θα συναντούσε τους άλλους δύο, τον 31χρονο Τσίρο Πετσέλα και τον 37χρονο Μικέλε Λορούσο. Ο πρώτος είχε επιστρέψει στη Λέτσε για να είναι η σύζυγός του κοντά με την οικογένειά της. Ο δεύτερος έπαιζε 14 χρόνια στην ομάδα και ήταν αρχηγός και είδωλο των οπαδών.
Η κακοκαιρία και το μοιραίο Renault 18
Οι Πετσέλα και Λορούσο, λοιπόν, θα πήγαιναν στον σιδηροδρομικό σταθμό του Μπάρι, όπου τους περίμενε ο Μιτσέλι, οδικώς. Συγκεκριμένα, με τη Mercedes 190 του Πετσέλα, ο οποίος καμάρωνε πάντα για το αυτοκίνητό του. Μαζί τους ήταν ο πεθερός και ο κουνιάδος του Πετσέλα, στους οποίους θα άφηνε το αυτοκίνητό του για να επιστρέψουν στο Λέτσε. Λίγο πριν φτάσουν στον προορισμό τους όμως, λίγο έξω από το Μπάρι, το πράγμα στραβώνει. Με τον δρόμο να γλιστράει λόγω της βροχής που έπεφτε από το πρωί και με την ορατότητα να μην είναι καλή, ένα Renault 18 βγαίνει από την πορεία του και περνάει στο αντίθετο ρεύμα. Ο οδηγός του, ο 42χρονος Γκουίντο Τζόνο, προσπαθεί να το επαναφέρει στη σωστή πορεία αλλά δεν τα καταφέρνει. Ετσι, θα εμβολίσει ένα αυτοκίνητο που έκανε την αντίθετη πορεία.
Το αυτοκίνητο ήταν η Mercedes 190 με τους δύο παίκτες της Λέτσε, οι οποίοι χάνουν τη ζωή τους. Ο αρχηγός Λορούσο, άμεσα. Ο οδηγός Πετσέλα, στο ασθενοφόρο καθώς μεταφερόταν στο νοσοκομείο… Λίγες ώρες μετά, το πρωί της 3ης Δεκεμβρίου 1981, ο Μιτσέλι που έχει φτάσει στο Μιλάνο, παίρνει ταξίδι για το Βαρέζε. Ο οδηγός του ταξί, χωρίς να τον έχει αναγνωρίσει, τον ρωτάει αν άκουσε τα άσχημα νέα. Ο Μιτσέλι δηλώνει άγνοια και ο οδηγός του ταξί του λέει ότι δύο ποδοσφαιριστές σκοτώθηκαν. Ο παίκτης της Λέτσε δεν συνδέει το γεγονός με τους δύο συμπαίκτες του που δεν πρόλαβαν το τρένο από Μπάρι για Μιλάνο. Θα καταλάβει, όμως, ότι ήταν αυτοί, όταν φτάσει στο ξενοδοχείο που είχε καταλύσει η αποστολή.
Το παιχνίδι – παρωδία και τα ονόματά τους στην Curva
Την επόμενη μέρα, το παιχνίδι θα λήξει 0-0, αφού οι δύο ομάδες… αρνούνται να παίξουν. Οι παίκτες της Λέτσε έχουν το μυαλό τους στους συμπαίκτες τους που σκοτώθηκαν. Οι παίκτες της Βαρέζε… ντρέπονται να κυνηγήσουν τη νίκη κάτω από αυτές τις συνθήκες. Λίγες μέρες μετά, στην κηδεία των Πετσέλα και Λορούσο, προσωπικότητες του ιταλικού ποδοσφαίρου θα είναι εκεί, μαζί με χιλιάδες κόσμου. Τα εμπορικά καταστήματα της πόλης κλείνουν την ώρα της κηδείας και η ομάδα ζητάει να πάρει τα ονόματά τους το γήπεδο, το Via del Mare. Αίτημα που δεν θα γίνει δεκτό από την ιταλική γραφειοκρατία.
Από το 2008, όμως, η Curva Nord με τους ultras της Λέτσε φέρει το όνομά τους. Είναι η Curva Lorusso e Pezzella, προς τιμήν των δύο ποδοσφαιριστών που φοβόντουσαν να πετάξουν και τελικά αυτός ο φόβος τούς οδήγησε στον πρόωρο θάνατο. Επί εδάφους…
Διαβάστε στο italians.gr
Η 11άδα που οπλοφορούσε και το αστέρι που δολοφονήθηκε για μια πλάκα
Η τραγική ιστορία του Εντοάρντο Μπορτολότι: Οι τρεις μήνες που του στοίχισαν τη ζωή
Ξεκίνησε τερματοφύλακας, έγινε επιθετικός και… σκότωσε έναν τερματοφύλακα